fredag, januari 27, 2006

ig på organiska kemin 2

vi har haft en studiedag för att diskutera visioner. det blev istället en mycket trevlig diskussion om pedagogik och lpo 94. nackdelen är att jag får en känsla av att ha sagt för mycket efter sådana tillfällen. det är ju inte alltid så högt i tak som man tror på skolorna. det kanske är mina hjärnspöken, men jag får för mig att många stämplar mig som flum. men det må vara så. jag står för vad jag tycker. och det finns ju alltid några som håller med. så även på den skola där jag är nu. det är allt från små försynta signaler, som att använda orden utvärdering och bedömning istället för prov, till ren frispråkighet.

jag har kommit ut ur garderoben när det gäller min syn på organisk kemi för min chef och i inlindade ordalag fått ok för min tokning och dess konsekvenser. lika bra tror jag att det gick när jag bekände färg för min arbetslagsledare, även om kommentarerna var av det mer hummande slaget. i slutändan kör man ändå sitt eget race. som lärare har man det fulla ansvaret. därför kan jag följa min tro. men därför kan de konservativa även köra efter sin tro.

jag har även mejlat skolverket med en undran om detta. tyvärr fick jag ett goddag yxskaftsvar. förmodligen tog de mig inte på allvar enär jag i tidsbristens lättja kopierade min egen bloggtext till mejlet. meningar utan versaler går tydligen inte hem på verket.

torsdag, januari 26, 2006

om torsdagens artiklar i svd om skolverkets rapport att betygsskillnaderan ökar mellan bra och dåliga skolor, eller hur det nu var. det är väl ändå inte så konstigt. de skolor som har det tungt får dålig ekonomi och sedan går det ännu tyngre. problermen är 1 att skolpengen följer eleven oavsett vilka kostnader som eleven bär med sig och 2 att kommunerna skjuter till för litet pengar för att ta hand om problemen.

dessutom är det troligen så att frisolorna klarar sina uppgifter bättre därför att friheten från timplanen ger bättre ekonomi. skulle inte förvåna om husbygårdsskolan är med i timplaneförsöket.

fredag, januari 20, 2006

ig på organiska kemin?

har haft studiedag och läst skolverkets skrift Likvärdig bedömning och betygsättning.

kom att tänka på en intressant händelse på en tidigare skola jag jobbat på. man undervisade klassisk organisk kemi. eleverna rabblade metan, etan, propan, butan, ... elever testades med faktainriktade prov. somliga nådde inte upp till den satta g-poänggränsen och fick göra omprov tills de klarade sig. ingen elev klagade mer än måttligt över behandlingen. ändå finns det inget nationellt uppnåendemål som säger att eleven måste kunna organisk kemi över huvud taget. visst tillhör det grunderna i kemin och visst har vi vuxna drillats i det. men, det tillhör inte målen. jag undrar hur många elever i svenska gundskolor som genom åren tappat sugen och fått ig i kemi på grund av detta. det borde inte vara så.

självklart tycker även jag att organisk kemi är både viktigt och intressant, men det kan undervisas på andra sätt och i andra sammanhang. och framför allt kan bedömningen göras annorlunda.

länk till skriften http://www.skolverket.se/publikationer?id=1368

två sköna veckor

nu har jag jobbat två veckor utan några som helst problem. det känns skönt men jag måste medge att jag hade väntat mig något mer motstånd. kanske har jag blivit en bättre lärare genom utbildning och erfarenhet. men viktigast var nog att jag hade förberett mig noga denna gång, till skillnad från när jag gick in i läraryrket för fyra och ett halvt år sedan. då hade eleverna gått en vecka av höstterminen med olika teporära lösningar. själv hade jag kört ner från fjällen över natten, bytt om i bilen och stegat in i klassrummet med en ytterst vag föreställning om vad jag skulle göra.

självklart blev jag helt bortkollrad av mina elever då och lika självkart gjorde jag saker mycket bättre denna gång. det är sånt här som ger perspektiv på tillvaron.

måndag, januari 16, 2006

bloggar i skolan

kollegiet skriver om bloggar i skolan. länkar till amerikanska bloggar där de har stora förhoppningar på bloggen som hjälpmedel i undervisningen. läsvärt tror jag.

själv har jag tänkt använda mig av en blogg i kontakten med föräldrarna och kanske även låta klassen ha en blogg. men jag vet inte om jag orkar driva det och ifall inte får det vara.

fredag, januari 13, 2006

första veckan

första veckan på nya skolan har avlöpt jättebra. klassen och jag kommer bra över ens. jag gillar dem ordentligt redan från början. på två sätt har jag dock inte varit sann mot mina ideal. jag har gett många och stora läxor och jag har haft en 45-minuterslektion där eleverna fick skriva av vad jag skrev på tavlan för att de skulle lära sig skriva labbrapport.

men större delen av tiden har jag bara varit så strikt som det kanske krävs när man är ny. jag har inte varit auktoritär utan trogen den humanistiska grundsynen och de demokratiska värderingarna, osv.

varför då läxor och katederundervisning? dels ville jag få föräldrarna på min sida och detta är vad som går hem hos dem. vi har haft föräldramöte och helt visst berättade jag kort vad jag står för. samtidigt står det helt klart att de flesta vill ha ordning och reda och rejäla baskunskaper.

dessutom vill jag skapa ett krismedvetande i klassen eftersom de ligger rejält efter. jag vill skapa en stämning av att det krävs annorlunda åtgärder. jag tror att det är bra att ta ut svängarna och visa på ett flertal undervisningsstilar för att de sedan ska uppskatta det jag vill göra. man måste visa att man kan reglerna först innan man kan bryta mot dem. eleverna har troligen en förväntan på mig som lärare som överensstämmer med den uppfatting deras föräldrar har. om man inte börjar på den traditionella planhalvan utan spelar progressivt med en gång kommer man att betraktas som flummig. jag vet att jag började för mjukt på mina två första introduktioner på nya skolor och det var svårt att reparera de misstag som begicks då.

till saken hör att vi hade ett föredrag av magnus waller på måndagens studiedag. han talade egentligen om ant men det kom att handla mycket om föräldramöten och hur man låter föräldrarna bli delaktiga och får deras mandat att undervisa eleverna. jag tog till mig mycket av vad han sa och tillämpade det. följdaktligen var jag mindre informerande och mer inrktad på dialog. jag pratade mycket om förväntningar och lät föräldrarna diskuter i bikupor. det var mycket lyckat. här var jag mer sann mot mig själv än vad jag väntade mig.

onsdag, januari 11, 2006

slirar tolgfors

sven tolgfors skriver om hur skolan kan bli en stor valfråga och där risken är stor att det blir fler regleringar om sossarna får bestämma. frågan är om han är en mindre kålsupare, jag tycker han själv slirar på formuleringarna:
Moderaternas alternativ är tvärtom en tydligare målstyrning av skolan mot kunskapsmålen, stärkta kvalitetskrav, ...

vad döljer sig bakom kommentaren tydligare målstyrning? kanske mer styrning, fast i förklädnad?
och hur kommer kunskapsmålen att förändras? mot en traditionell kunskapssyn, eller en förlegad sådan?

man får verkligen hoppas att de inte önskar göra vad som faktiskt står skrivet, nämligen målstyra skolan mot kunskapsmålen.

man kan läsa mer om vad kunskap faktiskt är i en mycket bra bok av lars ingelstam, kampen om skolan. ISBN: 91-85096-881. = läst i helgen 2

i övrigt har jag tokstartat terminen med föräldramöte redan andra skoldagen (måndagen var studiedag). det känns mycket bra på alla sätt.

söndag, januari 08, 2006

inte rss också intressant

tog just en titt på Under Pausträdet, som så vitt jag kan se inte har rss. läsvärt!

läst i helgen 1

Välkommen till verkligheten, en lärarintroduktion för år 1-6, av Magnus Nyberg läste jag trots att jag mest jobbar med år 7-9. anledningen till att jag läste boken trots att den handlar om yngre barn är att det inte finns så mycket litteratur i denna genre. boken är en handbok med konkreta råd och tips som underlättar i lärarens vardag. den riktar sig i första hand till ny-exade lärare men jag hade ändå ganska stort utbyte. jag gillar boken därför att magnus har en ödmjuk inställning och för att han verligen tar styrdokumenten på allvar. läs den, det kan jag verkligen rekommendera.

läs mer om boken på författarens hemsida.

fredag, januari 06, 2006

rss äger fett ...

... som mina ungar i förra skolan skulle ha sagt i våras. hur snackar de på min nya skolan? det får jag snart veta.

rss är så bra att det nästan är beroendeframkallande. alla inlägg på de bloggar som jag följer landar med automatik i mitt mejlprogram. jag slipper gå in på alla bloggar för att se om det hänt något. när jag skriver på min egen blogg vet jag precis vad ni andra skrivit. det ger en känsla av samhörighet som jag tycker om. här finns skälet till att jag inte skrev något när jag var på landet. jag har inte samma nyhetstörst som magistern som håller koll på det mesta. jag hade kunnat ta den bärbara och ringa upp internetgratis och blogga hur enkelt som helst. men då hade jag inte haft rss och då hade jag fått blogga utan förankring.

så om jag i bloggandets början var angelägen om att få fler besökare känner jag nu att det är viktigare med de som läser regelbundet som jag själv gör. jag tror att vi växer som lärare genom att göra detta och jag tror att det så småningom kommer att sprida sig. jag fick en snäll kommentar från "en liten tant" som skriver om allt möjligt och ibland om skolan. hon försvarar gymnasieelevernas rätt att läsa teoretiska ämnen även på de praktiska linjerna. argumenten är bra och jag vill gärna hålla med men jag håller ändå fast vid min tidigare ståndpunkt. men - det här är bloggandet när det är som bäst.

det har ju kommit många utspel i skoldenbatten under helgen, men jag har inte känt mig tvungen att kommentera allt. det är ingen risk att utspelen blir oemotsagda ändå. när det gäller utspelet om yrkesutbildningarna ligger mina åsikter nära per-ola jacobsons. även marg skriver tänkvärt. jag markerade även hennes text om lärares auktorisation som jag fann tänkvärd.

det blev mycket skrivet utan att jag hade något att komma med själv...

BlogRankers.com