onsdag, november 24, 2010

geometri år 7 klar för i år

nu har jag undervisat geometri i mina två sjuor och jag tycker det finns en trevlig lektionsplanering för avsnittet. denna gång hade jag en hygglig samling länkar, övningar och dokument att utgå ifrån. nu har det byggts ut till ett vettigt innehåll för cirka 12 lektioner. jag är riktigt stolt och ser fram emot att andra kommer att använda detta. visst är jag medveten om att många lärare helst planerar själva men jag tror bergfast på att samplanering över nätet är något som kommer (får blogga mer om detta senare).

min planering bygger på boken som grund samt mina genomgångar men jag varvar med mycket filmade genomgångar. ofta finns det länkar till interaktiva övningar med dator. varje lektion innehåller material på G-nivå och fördjupningsmaterial och utmaningar så att alla elever kan hålla sig inom samma område och därmed ha utbyte av att diskutera med varandra. planeringen följer upplägget i MatteDirekt som av någon outgrundlig anledning inte tar upp areabegreppet i år sju men det tillför jag för att inte eleverna ska tappa vad de lärt i sexan.

jag har hittat en presntationsform som jag tycker passar närman använder interaktiv skrivtavla och wiki. det är att inte använda powerpoints. en powerpoint är en fil som laddas upp på wikin och som blir omständlig att ändra. jag lägger in bilder som tumnaglar i wikin istället. då behöver jag bara klicka på bilden så blir den i fulll storlek. sen backar jag och klickar upp nästa. mycket smidigt. så fort jag ritat något bra på tavlan tar jag en skärmbild och lägger upp bilden på wikin. snabbt och enkelt.

jag vet att jag kommer att kunna använda detta i framtiden och klara mig utan allt för mycket planering. jag vet också att jag kommer att planera rätt mycket nästa gånga jag gör detta område. det finns alltid saker att förbättra och det är roligt att förbättra. troligen kommer det att bli fler egna övningar och uppgifter nästa gång. ett givet mål är att skapa så många övningar och uppgifter att man kan klara sig utan boken

lektionsplaneringar som denna är naturligtvis bra för lärare men självfallet används den även av elever och föräldrar. jag fick just två positiva responser från föräldrar som repeterat med sina barn inför provet imorgon.

nästa område blir bråk och där har jag redan skissat på en planeering. om du som läser detta också håller på med bråk får du gärna haka på planeringen.

BlogRankers.com