torsdag, november 18, 2010

Vad är wikiskola.se?

Jag jobbar dagligen med wikiskola.se. den fungerar jättebra i min undervisning. men jag har större förhoppningar och vill att andra ska ha nytta av wikiskola. sajten har förvisso ett eller ett par hundra besökare om dan, de flesta kommer inte från min skola, men jag skulle önska fler som bidrog och delade med sig. men här är ökningstakten besvärande låg.

jag funderar mycket på vad wikiskola är och borde vara. det finns ju många svar men just nu ser jag en aspekt tydligt. det är en länksamling med en speciell struktur. länkarna är ordnade efter ämnen så klart. men också efter årskurs och mål i kursplanerna. en uppenbar nackdel är att en länk kan passa in på flera ställen men här har jag vat det jag tycker passar bäst. om detta kan man ha åsikter men det finns en viktig fördel.

man kan direkt hitta material som passarför den lektion man avser att hålla.

låt mig ta ett exempel. jag tittade idag på Physics Games Online som jag hittade på
Joachim Thornströms blogg. Det är en fantastisk resurs men risken finns att man fastnar där. man måste ju hitta just det spel som fungerar för ens elever och som stöder deras lärande.

kan man inte googla fram de resureser man behöver? nej, det tycker inte jag är effektivt. en väl strukturerad länksamling har sorterat bort bråten, kategoriserat och skapat en begriplig struktur. kanske rent av med de didaktiska frågorna i bakhuvudet. det är dit jag vill komma och det är därför wikiskola behöver fler skribenter.

BlogRankers.com