torsdag, oktober 07, 2010

Sökes: Grundskollärare som vill vara med på wikiskola.se och skapa fria lärobjekt.

Detta är ett inlägg som jag nyss gjort på Dela.

Efter att ha arbetat med wikiskola i två år tycker jag att den börjar bli användbar inom matte och no. Antalet besökare ökar stadigt och nu har wikiskola.se omkring 1000 sidvisningar och 150 besökare per dag. Det är dags att öka antalet skribenter. När fler börjar skriva kommer wikiskola att förbättras i en snabbare takt och jag tror att wikiskola kan bli ett nav för fria lärobjekt.

Det här är ett upprop till alla lärare att bidra med fritt undervisningsmaterial eller med synpunkter, kritik eller hejarop.

Fria lärobjekt

Wikiskola.se är en sajt med lärobjekt. Allt som kan vara användbart för lärare eller elever kan publiceras här. Allt material som publiceras ska vara fritt för var och en att använda om källan anges. Hittills har materialet publicerats under GNU men det skall ändras till Creative Commons.

Hur kan man bidra?
Man kan hänga på på matte eller no där det redan finns mycket gjort som man kan bygga vidare på. Men man kan lika gärna ge sig in på svenska, so eller något annat av de ämnen där ingen börjat skriva ännu.

Konkret önskan om samarbete med andra lärare
Jag skulle väldigt gärna samplanera något område som jag kommer att undervisa inom kort:

* Vi skulle kunna samplanera geometri år 7 eller litet senare bråk och procent
* Det vore trevligt att planera no år 7 värme, luft, vatten tillsammans med någon no-lärare

Läs mer här:
http://wikiskola.se/index.php?title=Hur_bidrar_jag

BlogRankers.com