fredag, januari 13, 2006

första veckan

första veckan på nya skolan har avlöpt jättebra. klassen och jag kommer bra över ens. jag gillar dem ordentligt redan från början. på två sätt har jag dock inte varit sann mot mina ideal. jag har gett många och stora läxor och jag har haft en 45-minuterslektion där eleverna fick skriva av vad jag skrev på tavlan för att de skulle lära sig skriva labbrapport.

men större delen av tiden har jag bara varit så strikt som det kanske krävs när man är ny. jag har inte varit auktoritär utan trogen den humanistiska grundsynen och de demokratiska värderingarna, osv.

varför då läxor och katederundervisning? dels ville jag få föräldrarna på min sida och detta är vad som går hem hos dem. vi har haft föräldramöte och helt visst berättade jag kort vad jag står för. samtidigt står det helt klart att de flesta vill ha ordning och reda och rejäla baskunskaper.

dessutom vill jag skapa ett krismedvetande i klassen eftersom de ligger rejält efter. jag vill skapa en stämning av att det krävs annorlunda åtgärder. jag tror att det är bra att ta ut svängarna och visa på ett flertal undervisningsstilar för att de sedan ska uppskatta det jag vill göra. man måste visa att man kan reglerna först innan man kan bryta mot dem. eleverna har troligen en förväntan på mig som lärare som överensstämmer med den uppfatting deras föräldrar har. om man inte börjar på den traditionella planhalvan utan spelar progressivt med en gång kommer man att betraktas som flummig. jag vet att jag började för mjukt på mina två första introduktioner på nya skolor och det var svårt att reparera de misstag som begicks då.

till saken hör att vi hade ett föredrag av magnus waller på måndagens studiedag. han talade egentligen om ant men det kom att handla mycket om föräldramöten och hur man låter föräldrarna bli delaktiga och får deras mandat att undervisa eleverna. jag tog till mig mycket av vad han sa och tillämpade det. följdaktligen var jag mindre informerande och mer inrktad på dialog. jag pratade mycket om förväntningar och lät föräldrarna diskuter i bikupor. det var mycket lyckat. här var jag mer sann mot mig själv än vad jag väntade mig.

1 Comments:

At 14 januari, 2006, Anonymous Anonym said...

Intressant betraktelse.
Att vara tydlig och styra med auktoritet är inte samma sak som att vara auktoritär och demonisk. Ledarskap och vuxenhet krävs i klassrummet. Kompisar har eleverna ändå.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com