fredag, januari 06, 2006

rss äger fett ...

... som mina ungar i förra skolan skulle ha sagt i våras. hur snackar de på min nya skolan? det får jag snart veta.

rss är så bra att det nästan är beroendeframkallande. alla inlägg på de bloggar som jag följer landar med automatik i mitt mejlprogram. jag slipper gå in på alla bloggar för att se om det hänt något. när jag skriver på min egen blogg vet jag precis vad ni andra skrivit. det ger en känsla av samhörighet som jag tycker om. här finns skälet till att jag inte skrev något när jag var på landet. jag har inte samma nyhetstörst som magistern som håller koll på det mesta. jag hade kunnat ta den bärbara och ringa upp internetgratis och blogga hur enkelt som helst. men då hade jag inte haft rss och då hade jag fått blogga utan förankring.

så om jag i bloggandets början var angelägen om att få fler besökare känner jag nu att det är viktigare med de som läser regelbundet som jag själv gör. jag tror att vi växer som lärare genom att göra detta och jag tror att det så småningom kommer att sprida sig. jag fick en snäll kommentar från "en liten tant" som skriver om allt möjligt och ibland om skolan. hon försvarar gymnasieelevernas rätt att läsa teoretiska ämnen även på de praktiska linjerna. argumenten är bra och jag vill gärna hålla med men jag håller ändå fast vid min tidigare ståndpunkt. men - det här är bloggandet när det är som bäst.

det har ju kommit många utspel i skoldenbatten under helgen, men jag har inte känt mig tvungen att kommentera allt. det är ingen risk att utspelen blir oemotsagda ändå. när det gäller utspelet om yrkesutbildningarna ligger mina åsikter nära per-ola jacobsons. även marg skriver tänkvärt. jag markerade även hennes text om lärares auktorisation som jag fann tänkvärd.

det blev mycket skrivet utan att jag hade något att komma med själv...

3 Comments:

At 07 januari, 2006, Anonymous Anonym said...

Jamen ,det där var väl intressant. Kan du dessutom ge en kort, pedagogisk kurs om hur detta med rss funkar (HUR gör man?) vore det ändå bättre. Jag har länge varit stolt över att jag lärt mig pinga och lägga in kod i mallarna (kan ingen html)men rss har jag inte fått koll på än och nu har jag problem emd att följa alla bloggar jag vill. F.ö. har jag argumenterat vidare om teori på gymnasiet - men det vet ju du redna som kan detta med rss! :-)

 
At 07 januari, 2006, Anonymous Anonym said...

Jag är inte klok men nu sitter jag här - mitt i natten och lär mig om rss och nu j-ar har jag löst det!

 
At 07 januari, 2006, Anonymous Anonym said...

Har kollat din sida två gånger om dagen i en veckas tid nu och väntat på nya inlägg. Välkommen tillbaka och gott nytt år!

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com