fredag, oktober 31, 2008

vad gör lärarna och eleverna?

vi har delat ut datorer till alla elever (med bara något undantag) och många av lärarna (de övriga får sina snart). så vad gör vi då mest med datorerna? eleverna är helt uppslukade av datorerna både på rasterna och lektionerna. de flesta spelar rebubbled från jesper.nu. det verkar svårt beroendeframkallande och med 72 nivåer tar det ett tag att spela igenom det. det ska bli intressant att se vad som händer efter lovet då jag antar att majoriteten har spelat klart det.

lärarna gör väl lite av varje men det finns en glädjande nyhet. jag introducerade bloggen som ett sätt att kommunicera med elever och föräldrar. från början tänkte jag att det kunde vara kul om någon nappade. glädjande nog har många i arbetslaget blivit bitna och vi har faktiskt beslutat att alla ska ha en blogg i sitt ämne. för de flesta lärare innebär det ett antal bloggar, en per ämne och årskurs är den vanliga indelningen. på så sätt får man lagom många bloggar att hålla reda på och ändå rätt information till rätt grupp. vi använder blogg.se där man kan ha flera bloggar under samma inloggning. förutom ämnesbloggar skriver några av oss även mentorsbloggar där vi informerar och diskuterar mentorsgruppens förehavanden

bloggarna har fått en del kritik för att det lägger över ansvaret för att informera sig på eleverna och för att det blir råddigt att leta på olika ställen. för vår skola som ännu sknar skolplattform är bloggarna ett billigt, snabbt, enkelt och effektivt sätt att kommunicera. jag tror att bloggandet även kan leva vidare efter en eventuell introduktion av skolplattform.

söndag, oktober 05, 2008

Nyhetens behag

Några klasser har fått datorer. Det är en fantastisk känsla att se eleverna komma in, slå sig ner, öppna datorn och titta upp med förväntansfulla blickar. Jag har gett dem traditionella uppgifter att arbeta med. Sådant som jag normal kopierat upp åt dem, svartvita uppgifter skrivna i Open Office. Men nu jobbar de med stor lust och engagemang. Det är härligt att se. Eleverna är nöjda och jag med.

Det kommer säkert att gå över när nyhetens behag tagit slut. Och det finns ett orosmoln. jag ser hur eleverna sitter i korridorerna och pysslar om sina datorer. De ordnar mappar, byter bakgrund, skriver i bloggar, är inne på playahead, msn, osv. Frågorna börjar komma. Varför kan man inte ladda ner Flash. Varför kan man inte ladda ner nyaste msn? Svaret är har tyvärr med kommunens it-avdelning att göra. Det är "elevdatorer" som installerats med begränsad behörighet att installera program osv. Jag har full förståelse för att det finns goda skäl till detta. Min kommun gör inte annorlunda än många andra kommuner. Men jag ser nackdelarna; elever som tröttnar, elever som återgår till att använda sin dator hemma, känslan de får av att vi inte litar på dem, intressanta övningar jag vill göra men som inte är genomförbara, osv. Det rimmar illa med läroplanens texte om elevinflytande, mm.

Jag tror att man skulle kunna våga ge eleverna adminrättigheter på sina datorer utan att det skulle bli kaos. Jag tror att de vill väl, är kunniga, lär sig mer och lär varandra. Jag tror att det skulle fungera utmärkt. Det kanske rent av skulle bli billigare än den nuvarande lösningen. Det är inte långsökt att jämföra med open source-rörelsen.

Bloggar som lektionsplanering

större delen av arbetslaget använder bloggar för att planera och dokumentera undervisningen. Eftersom vi har interaktiva whiteboards i klassrummen är det enkelt att sätta igång lektionen. man plockar fram det inlägg som svarar mot dagens lektion och visar det på Activboarden. jag brukar skriva upp mål och innehåll för lektionen och länkar till andra resurser på nätet som jag tänkt använda.

När jag är klar med lektioen gör jag en liten ändring i inlägget så att jag skriver in vilken klass som just gjort denna lektion. jag arbetar alltså med en blogg per ämne och årskurs. Det passar bra eftersom jag har tre sexor och två sjuor i matte. Det blir två bloggar att hålla reda på.

Fördelarna med detta är att det är ett praktiskt sätt att informera på. Elever och föräldrar ser direkt vad vi har gjort och vad jag palnerat att göra i framtiden. jag hoppas att detta så småningom (tillsammans med andra aktiviteter) gör eleverna mer delaktiga i planeringen.

BlogRankers.com