söndag, oktober 05, 2008

Bloggar som lektionsplanering

större delen av arbetslaget använder bloggar för att planera och dokumentera undervisningen. Eftersom vi har interaktiva whiteboards i klassrummen är det enkelt att sätta igång lektionen. man plockar fram det inlägg som svarar mot dagens lektion och visar det på Activboarden. jag brukar skriva upp mål och innehåll för lektionen och länkar till andra resurser på nätet som jag tänkt använda.

När jag är klar med lektioen gör jag en liten ändring i inlägget så att jag skriver in vilken klass som just gjort denna lektion. jag arbetar alltså med en blogg per ämne och årskurs. Det passar bra eftersom jag har tre sexor och två sjuor i matte. Det blir två bloggar att hålla reda på.

Fördelarna med detta är att det är ett praktiskt sätt att informera på. Elever och föräldrar ser direkt vad vi har gjort och vad jag palnerat att göra i framtiden. jag hoppas att detta så småningom (tillsammans med andra aktiviteter) gör eleverna mer delaktiga i planeringen.

BlogRankers.com