måndag, februari 26, 2007

visa pj portfolion!

pendeln verkar just nu svänga tillbaks mot en traditionell kunskapssyn där bildning är lika med kunskaper vilket betyder ökat fokus på produkten. det har inte funnits så mycket av metoder, verktyg och vedertagna arbetssätt för att undervisa processorienterat. portfolio är ett sådant verktyg.

jag tycker det är viktigt att lyfta fram portfolions förmåga att visa processen. portfolion är därmed mycket viktig för den svenska skolans framtid. vi behöver den och andra verktyg för att utveckla arbetssät som är i linje med styrdokumenten. om vi inte lyckas med det kommer vi inte att nå dit som styrdokumenten pekar. som jag ser det har vi en framtida konkurrensfördel om vi lyckas genomföra lpo 94. självklart får vi inte tappa det som är viktigt i den klassiska bildningen på vägen. vi måste absolut tillföra mer individualisering, delaktighet i planeringen, processorientering, reflektion, dialog, mm i undervisningen. pj skrev om detta dilemma nyligen i en krönika i svd. han lutar visserligen förfärande mycket åt en åtegång till pluggskolan men jag läser honom ändå som att det finns ett intresse för det nya, han behöver bara få se konkreta exempel på detta. det är vår uppgift att konkretisera tankarna i styrdokumenten. portfolio är ett lämpligt verktyg för detta!

BlogRankers.com