måndag, februari 26, 2007

visa pj portfolion!

pendeln verkar just nu svänga tillbaks mot en traditionell kunskapssyn där bildning är lika med kunskaper vilket betyder ökat fokus på produkten. det har inte funnits så mycket av metoder, verktyg och vedertagna arbetssätt för att undervisa processorienterat. portfolio är ett sådant verktyg.

jag tycker det är viktigt att lyfta fram portfolions förmåga att visa processen. portfolion är därmed mycket viktig för den svenska skolans framtid. vi behöver den och andra verktyg för att utveckla arbetssät som är i linje med styrdokumenten. om vi inte lyckas med det kommer vi inte att nå dit som styrdokumenten pekar. som jag ser det har vi en framtida konkurrensfördel om vi lyckas genomföra lpo 94. självklart får vi inte tappa det som är viktigt i den klassiska bildningen på vägen. vi måste absolut tillföra mer individualisering, delaktighet i planeringen, processorientering, reflektion, dialog, mm i undervisningen. pj skrev om detta dilemma nyligen i en krönika i svd. han lutar visserligen förfärande mycket åt en åtegång till pluggskolan men jag läser honom ändå som att det finns ett intresse för det nya, han behöver bara få se konkreta exempel på detta. det är vår uppgift att konkretisera tankarna i styrdokumenten. portfolio är ett lämpligt verktyg för detta!

5 Comments:

At 26 februari, 2007, Blogger Hansa said...

Vad är en portfolio? Jag förstår inte utifrån vad du skriver här.

För övrigt tycker jag du ska tillämpa det gamla sättet att skriva, nämligen med versaler i början av meningen och versaler på egennamnens initialer. Det blir enklare att läsa då.

 
At 27 februari, 2007, Blogger Håkan Elderstig said...

det är möjligt att jag är allt för insnöad och tar för mycket för givet, det ber jag om ursäkt för. jag skriver om portfolio eftersom det är något som har införts och håller på att införas på många skolor. vi ser ofta hur barnens arbeten sparas i en visningspärm eller mapp, det vedertagna begreppet är portfolio även om ordet inte alltid används vid kontakter med föräldrar. portfolio är vanligare i de lägre åldrarna men det finns ett stort intresse för det i senare delen av grundskolan. portfolio är en metod att synliggöra elevens lärande, att motivera eleven att informera hemmen, att konkretisera mål och planera, ... listan kan göras lång.

 
At 27 februari, 2007, Anonymous Anonym said...

Portfolio är att bra sätt för eleverna att se vad de faktiskt lär sig. Vi måste dock bli bättre på att visa vad vi grundar får undervisning på. Det finns mycket forskning som ligger och skräpar, fast att det finns massor att hämta där. Tyvärr verkar de som beslutar i skolfrågor hämta sina påhitt från sitt eget tyckande och inte från vetande.
Och Håkan, fortsätt att skriva med gemener om du vill. Det är det som är tjusningen med bloggande - man får göra som man vill.

 
At 01 mars, 2007, Anonymous Anonym said...

Hansa, varför blir det lättare att läsa när man skriver med versaler i fundamentet? Det viktigaste för att man lätt ska kunna läsa är skiljetecken samt radbrytningar.
Det skulle vara ännu svårare att läsa det Håkan skriver om han helt totalt skulle ignorerna punkter, kommatecken och radbrytningar.
Håller till fullo med på IT-Mammans sista mening.
Testa själv att skriva en text i exempelvis Word utan att använda dessa ovannämda hjälpmedel.
Now we're talking, huh?

 
At 01 mars, 2007, Anonymous Anonym said...

Så länge Håkan lär ut konventionellt skrivsätt i skolan är det väl godtagbart att blogga med bara små bokstäver genomgående.
Men jag tycker också att läsbarheten blir bättre med stora bokstäver där det brukar användas. Det jag egentligen vill instämma i är att portfoliometoden i undervisningen är mycket bra, för alla berörda parter, eleven, föräldrarna och de som har hand om undervisningen. Fortsätt med det som fungerar!

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com