onsdag, november 24, 2010

geometri år 7 klar för i år

nu har jag undervisat geometri i mina två sjuor och jag tycker det finns en trevlig lektionsplanering för avsnittet. denna gång hade jag en hygglig samling länkar, övningar och dokument att utgå ifrån. nu har det byggts ut till ett vettigt innehåll för cirka 12 lektioner. jag är riktigt stolt och ser fram emot att andra kommer att använda detta. visst är jag medveten om att många lärare helst planerar själva men jag tror bergfast på att samplanering över nätet är något som kommer (får blogga mer om detta senare).

min planering bygger på boken som grund samt mina genomgångar men jag varvar med mycket filmade genomgångar. ofta finns det länkar till interaktiva övningar med dator. varje lektion innehåller material på G-nivå och fördjupningsmaterial och utmaningar så att alla elever kan hålla sig inom samma område och därmed ha utbyte av att diskutera med varandra. planeringen följer upplägget i MatteDirekt som av någon outgrundlig anledning inte tar upp areabegreppet i år sju men det tillför jag för att inte eleverna ska tappa vad de lärt i sexan.

jag har hittat en presntationsform som jag tycker passar närman använder interaktiv skrivtavla och wiki. det är att inte använda powerpoints. en powerpoint är en fil som laddas upp på wikin och som blir omständlig att ändra. jag lägger in bilder som tumnaglar i wikin istället. då behöver jag bara klicka på bilden så blir den i fulll storlek. sen backar jag och klickar upp nästa. mycket smidigt. så fort jag ritat något bra på tavlan tar jag en skärmbild och lägger upp bilden på wikin. snabbt och enkelt.

jag vet att jag kommer att kunna använda detta i framtiden och klara mig utan allt för mycket planering. jag vet också att jag kommer att planera rätt mycket nästa gånga jag gör detta område. det finns alltid saker att förbättra och det är roligt att förbättra. troligen kommer det att bli fler egna övningar och uppgifter nästa gång. ett givet mål är att skapa så många övningar och uppgifter att man kan klara sig utan boken

lektionsplaneringar som denna är naturligtvis bra för lärare men självfallet används den även av elever och föräldrar. jag fick just två positiva responser från föräldrar som repeterat med sina barn inför provet imorgon.

nästa område blir bråk och där har jag redan skissat på en planeering. om du som läser detta också håller på med bråk får du gärna haka på planeringen.

torsdag, november 18, 2010

Vad är wikiskola.se?

Jag jobbar dagligen med wikiskola.se. den fungerar jättebra i min undervisning. men jag har större förhoppningar och vill att andra ska ha nytta av wikiskola. sajten har förvisso ett eller ett par hundra besökare om dan, de flesta kommer inte från min skola, men jag skulle önska fler som bidrog och delade med sig. men här är ökningstakten besvärande låg.

jag funderar mycket på vad wikiskola är och borde vara. det finns ju många svar men just nu ser jag en aspekt tydligt. det är en länksamling med en speciell struktur. länkarna är ordnade efter ämnen så klart. men också efter årskurs och mål i kursplanerna. en uppenbar nackdel är att en länk kan passa in på flera ställen men här har jag vat det jag tycker passar bäst. om detta kan man ha åsikter men det finns en viktig fördel.

man kan direkt hitta material som passarför den lektion man avser att hålla.

låt mig ta ett exempel. jag tittade idag på Physics Games Online som jag hittade på
Joachim Thornströms blogg. Det är en fantastisk resurs men risken finns att man fastnar där. man måste ju hitta just det spel som fungerar för ens elever och som stöder deras lärande.

kan man inte googla fram de resureser man behöver? nej, det tycker inte jag är effektivt. en väl strukturerad länksamling har sorterat bort bråten, kategoriserat och skapat en begriplig struktur. kanske rent av med de didaktiska frågorna i bakhuvudet. det är dit jag vill komma och det är därför wikiskola behöver fler skribenter.

måndag, november 01, 2010

Hoppsan

jag gjorde en opresentation på okonferensen Teachmeet. Opresnetation eftersom min sida hackades (eller spammades). Som tur är var det inte värre än så här:

"Hey really nice website, I noticed your website when doing study on some methods to develop my web log. I was simply inquiring which spam software system you use for comments as I get tons on my site. I never comment on blogs, but this one is awesome! Thanks."

men det var inte så smart av mig att öppna wikiskola för anonym redigering. jag vet att det kommer spam efter en stund. men det brukar inte gå så här fort. jag öppnade den anonyma redigeringen under första presentationen. jag kollade då och då att det inte kom något spam. efter ett tag glömde jag kolla efter spam för föredragen var så intressanta. nån timme innnan jag gick upp som näst sista att prata var sammaren där. en robot antar jag. den sökte förmodligen upp den senast redigerade sidan. den som jag tänkte använda.

så nu får ni lova tt skapa ett konto innan ni skriver på wikiskola.se.

Uppropet gäller fortfarande. gå in och dela med er av en lektion. vi behöver fler gratis lektioner. wikiskola är det bästa stället att lägga fria lektioner på som jag vet om.

och nu med inloggningskrav är det så säkert man kan begära att skriva på wikiskola. jag har inte haft någon spam alls då jag haft inloggning.

BlogRankers.com