onsdag, februari 27, 2008

ersätt betygssteg med tydlig bedömning

Anna Nordgren, lärare i Bromma skrev ungefär det inlägg som jag velat skriva men inte hunnit. Det fanns i SvD den 27 februari. Hon skriver att
"I ett kunskapsrelaterat betygssystem skall varje betygssteg representera en viss kunskapskvalitet som ska kommuniceras till eleverna före själva bedömningen görs. Eleverna har rätt att veta vad som förväntas av dem och vad varje betygssteg står för – i varje ämne, i varje avsnitt. Detta är ingen lätt sak ens med tre steg. Med sju betygssteg kommer lärarna inte ha möjlighet att i förväg kunna kommunicera till eleverna vad respektive steg står för."

Jag tycker det är bra skrivet. Vi borde få nuvarande betygssystem att funka innan vi gör det ännu svårare för oss med fler steg. Om vi alltså ska ha kvar det målrelaterade betygssystemet. Det kanske är en smygförändring av betygen på gång? En medveten återgång till de relativa betygen som Björklund växte upp med. Eller så är han bara helt okunnig om konsekvenserna av sitt förslag. Jag lutar åt det senare...

Det finns goda utvecklingsmöjligheter med våra nuvarande betyg i tre (godkända) steg. Jag tänker på det vanliga argumentet mot tre steg.
- G-nivån är så bred. Det är en enorm skillnad på G- och G+.
Visst är det så. Men det gäller bara betygen i funktionen att sortera elever vid intagning till högskola osv. Det kan man göra rättvisare med intagningsprov.

För att eleverna ska få kläm på vad de kan räcker betygen av idag. Det finns nämligen andra sätt att kommunicera kunskap. Det är en fråga om bedömning. Att berätta för eleven att den har G+ säger inte mycket om vad hen kan. Men om man tillägger att hen har nått alla sju målen för G-nivån och dessutom uppfyller fyra av de sju kriterierna för VG, då blir bilden avsevärt mer nyanserad. Man kan, för varje ämne, kommunicera åtskilliga mål för G och kriterier för VG och MVG. Detta ger fler tänkbara steg än det föreslagna betygssystemet.

BlogRankers.com