måndag, januari 29, 2007

har björklund bara retorik?

på matematikbienetten fick jag höra björklund invigningstala till omkring tusen matematiklärare. tror ni att han anpassade talet till åhörarnas förförståelse? nej han körde den enkla retorik som vi känner från tidningar och tv. jag hade hoppats att han hade mer att komma med, att björklund har läst på ordentligt och att han har hjälp av en duktig analysavdelning. om han hade bra på fötterna kunde jag acceptera att han senare förenklar budskapet för att nå fram till väljarna. men i så fall kunde han ju möta oss lärare på vår planhalva så att debatten för en gångs skull blev djupare. han skulle ha kunnat nämna vilka undersökningar han stödjer sig på när han talar om att resultaten är så dåliga i skolan. han kunde ha berättat vilken pedagogisk grundsyn han har. han kunde ha förklarat hur han menar att fler nationella prov skall leda till ökade kunskaper.
men, nej björklund pratar om att föra över resurser till lågstadiet fast begreppet saknar relevans idag. han raljerar över att inte veta skillnaden mellan median och medelvärde, vilket är g-nivå idag men kanske inte i hans gamla ordningsskola. han skämtar om att det är bra att lärarkåren är så gammal och påstår att det är dess erfarenhet som gör att de inte följer utbildningsministeriets rekomendationer och att det är tack vare detta skolan fungerar så bra. för detta får han applåder - inte hjärtliga men dock.
tänk det motsatta! tänk om lärarna lystet och gärna anammat lpo 94. Det hade varit värt en rungande applåd.

BlogRankers.com