torsdag, mars 30, 2006

skolan och hemmet

blev ordentligt förargad på en elev i dag. inte en av mina elever men jag blev så irriterad att jag ringe hem till elevens mamma. det brukar ta skruv men kvinnan förstod inte alls varför jag ringde.
- om det är problem får ni väl lösa det i skolan, förslog hon.

i sådana lägen kommer man inte längre, så jag visste inte vad jag skulle säga.
- skolan och hemmet har ett gemenasamt ansvar för elevens fostran, citerade jag läroplanen.

då kontrade mamman med att berätta om en bekant vars barn skolkat i fyra veckor utan att skolan hört av sig. visst är det fel, men mamman verkade inte reflektera över att föräldrar borde märka om barnen skolkar i flera veckor.

jag är numera inte arg på eleven (eller mamman längre) bara ledsen för hans skull.

1 Comments:

At 30 mars, 2006, Anonymous Anonym said...

Har råkat ut för EXAKT samma sak. Dialogen du beskriver är i det närmaste identitisk med den diskussion jag hade för många år sedan med en förälder. Den har etsat sig fast i minnet.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com