lördag, februari 11, 2006

är inte detta en stor nyhet?

Ett pressmeddelande
"Utbildnings- och kulturdepartementet
Tydligare, färre och tidigare mål för grundskolan 2006-02-09 11:06

Grundskolans mål- och uppföljningssystem ska ses över. Idag fattade regeringen beslut om direktiven för utredningen.

- Syftet med utredningen är att skapa färre och tydligare mål så att fler elever ges förutsättningar att klara skolan. Utredaren ska också pröva behovet av nationella mål i lägre årskurser, säger skolminister Ibrahim Baylan i en kommentar till dagens beslut. En särskild utredare ska se över hur mål- och uppföljningssystemen för grundskolan och motsvarande skolformer kan stärkas och utvecklas för att utveckla kvaliteten i utbildningen. Avsikten med översynen är att bidra till ökad måluppfyllelse. Målsystemet ska vara tydligt för dem som är verksamma i skolan och enkelt att kommunicera med elever och föräldrar. Målen bör bli färre och tydligare så att de enklare kan följas upp på alla nivåer i systemet - på elevnivå, på skolnivå, på huvudmannanivå och på den nationella nivån - både i läroplanen och i kursplanerna.

Tydligare målsystem
Utredaren ska pröva om dagens system med mål att sträva mot och mål att uppnå kan utvecklas och göras tydligare eller om det bara ska finnas en typ av mål. Strävan är att göra målen tydligare och lättare att följa upp.

Mål vid fler tillfällen och tidigare
Utredaren ska lämna förslag till ett system med mål och avstämningstillfällen vid fler tillfällen under tiden i grundskolan än i dag. En utgångspunkt ska vara att nationella mål ska fastställas för grundskolans tidiga år, dvs. för årskurs 2 eller 3.

Vidareutveckling och anpassning av uppföljningssystemet Utredaren ska lämna förslag till hur uppföljningssystemet bör anpassas till de föreslagna förändringarna samt till hur det i övrigt kan vidareutvecklas och stärkas. Det gäller såväl för den enskilde elevens studieutveckling som för skolnivån, kommunnivån och den nationella nivån.

Bakgrund
För det första har dagens målsystem haft svårt att få genomslag i skolan. Systemet med mål att sträva mot och mål att uppnå upplevs som komplext av många av dem som är verksamma i skolan. Många upplever dessutom en "målträngsel" p.g.a. att antalet mål i läroplanen och kursplanerna är stort och att mål från tidigare läroplaner ofta lever kvar parallellt med nya mål.

För det andra finns det behov av att stödja målarbetet genom att ha mål vid fler tillfällen än som i dag i årskurs 5 och 9. Det behövs bl.a. för att bättre kunna bidra till en likvärdig utbildning, bl.a. mot bakgrund av variationerna i studieresultat mellan olika skolor samt mellan flickor och pojkar. För det tredje måste uppföljningen av måluppfyllelsen utvecklas på alla nivåer i systemet. Genom att mål införs vid fler tillfällen under grundskolan och motsvarande skolformer skapas bättre förutsättningar för detta.

Kontakt:
Nils Vikmång Politiskt sakkunnig 08-405 35 12
nils.vikmang@educult.ministry.se "

3 Comments:

At 11 februari, 2006, Anonymous Anonym said...

Tycker det låter rätt bra med att skapa färre mål, men tydligare? Att målen är skriven som de är, skapar ett visst utrymme för lokala formuleringar. En ökad tydlighet tror jag, får den effekten att alla skolor kommer att få samma stoff.

 
At 11 februari, 2006, Blogger Håkan Elderstig said...

visst kan det finnas fördelar med en omarbetning men jag är rädd för att de vill sådant som jag tycker är försämringar. de argumenterar ju för att man måste ändra i läroplanen på grund av att skolorna/lärarna inte har tagit den till sig. Det är att åtgärda symptomen tycker jag. det vore bättre med strängare skolinspektioner, budgeterad tid för kursplanediskussioner i arbetslagen och utbildning av lärarna.

 
At 12 februari, 2006, Blogger Fredrik Svensson said...

Delar Elderstigs uppfattning.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com