lördag, februari 11, 2006

en blogg i skolan

jag har startat en blogg för min klass. syftet är dels att informera om läxor, studiebesök och sånt men också att försöka skapa en bättre gruppkänsla i klassen. både föräldrar och elever är positivt inställda, rent av förtjusta. jag hoppas att det håller i sig.

det fungerar så att jag skriver små inlägg om vad som händer i skolan. dels berättar jag om utflykter, studiedagar mm och dels berättar jag om hur klassen och eleverna fungerar tillsammans. de har fått både ris och ros. elever och föräldrar går in och kommenterar ibland och bloggen har haft tjugotalet besök per dag.

en elev som är duktig på att notera sina läxor i sin kalender har tagit på sig att skriva in vilka läxor klassen har i en veckoöversikt. samtidigt skriver jag förtydliganden av några öppnare hemuppgifter som eleverna tycker är besvärliga.

vi bestämde idag att en elev i elevrådet och en som deltar i klassresegruppen ska få bli medlemmar i bloggen med uppgift att berätta vad som händer inom deras respektive område.

3 Comments:

At 11 februari, 2006, Anonymous Anonym said...

Spännande! Ser fram emot rapporter om detta, trots mina farhågor om hur arbetskrävande det kommer att bli för din del. :-)

 
At 14 februari, 2006, Anonymous Anonym said...

Kul idé! Kanske något att ta efter...

 
At 10 mars, 2006, Anonymous Anonym said...

Hej Håkan!
Jag planerar att skriva ett examensarbete inom Lärarutbildningen om lärare som använder bloggar i undervisningen. Därför låter det självklart spännande att läsa om att du startat en blogg för dina elever. Under april månad planerar jag att genomföra intervjuer med några lärare, skulle du kunna tänka dig att ställa upp på något sådant?
Hälsningar
Jessica
(write_jessica@hotmail.com)

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com