torsdag, mars 09, 2006

satsdelar och organisk kemi

Lärarnas tidning skriver om ett fall snarlikt mitt resonemang om organisk kemi och ig. Det handlar om elever som måste lära sig väldigt mycket om satsdelar. Det är inte mitt ämne men jag svarade ändå på artikeln. En kopia av mitt svar återfinns här. Det är en modererad sajt så mitt inlägg kommer inte förrän imorgon.

"I kommentarerna till artikeln förs en diskussion om vilken kunskap som eleverna bör bibringas. Det är en intressant diskussion men den saknar kopplingen till styrdokumenten. Vi måste hålla oss inom ramarna från kursplanens uppnåendemål. Om det inte finns ett uppnåendemål för satsdelar kan vi inte kräva dessa kunskaper för betyget G. Och omvänt vi kan inte hålla inne betyget för en elev som inte lärt sig sådant som inte täcks av uppnåendemålen.
Så, finns det ett mål för satsdelarna? Det uppnåendemål som ligger närmast är:Eleven skall – kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator
Frågan är alltså om "tillämpa skriftspråkets normer" handlar om satsdelar. kanske det, jag vet inte. Jag är grundskolelärare i matte, no och teknik. Det jag vet är att det finns parallella fall inom no. Väldigt ofta undervisar man exempelvis organisk kemi (av tradition och därför att det kan anses vara grundläggande stoff) och ger åtgärdsprogram, mm till de elever som inte klarar provet. Detta förfarande är i strid med läroplan och kursplaner. Det finns många fler exempel på stoff som görs obligatoriskt i strid med styrdokumenten. Detta har jag mött på ett flertal skolor. Att vi, drygt tio år efter lpo 94, fortfarande inte fått kläm på detta är minst sagt beklämmande."

3 Comments:

At 10 mars, 2006, Anonymous Anonym said...

Bra kommentar! Sitter f ö fortfarande och fnular på ett inlägg kring dina förra inlägg.

 
At 10 mars, 2006, Blogger Håkan Elderstig said...

ja! snälla skriv något till/om tofte. det vore synd om debatten dog ut. själv har jag alldeles för mycket just nu och mina inlägg kommer synnerligen sporadiskt.

 
At 13 mars, 2006, Anonymous Anonym said...

Har gjort ett nytt inlägg rörande er diskussion. Läs o kommentera.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com