onsdag, februari 15, 2006

bara g

en av mina elever blev mycket besviken över att bara få g på sin inlämningsuppgift. när vi samtalat en stund kom vi fram till att en brist från min sida vara att jag inte hade redovisat bedömningskriterierna tillräckligt noga i detta fall. jag har nämligen introducerat så kallade bedömningsmatriser, ofta kallade rubrics, i mina klasser. de har många fördelar jämfört med att sätta poäng på prov. framför allt blir eleverna mer medvetna om sitt eget lärande. idag var det verkligen tråkigt att jag inte hade använt en bedömningsmall till uppgiften. i så fall kanske eleven hade sluppit sin frustration. jag länkar till en artikel som berättar mer om bedömningsmallar.

5 Comments:

At 16 februari, 2006, Anonymous Anonym said...

Vi har liknande bedömningsmallar eller matriser, som beskrivs i Skolvärlden. Tycker det funkar rätt bra, även om vi fortfarande behöver utveckla dessa. Är det bara du som använder dessa på din skola?

 
At 16 februari, 2006, Blogger Håkan Elderstig said...

det är bara jag, vad jag vet. jag har bara jobbat här i drygt en månad så jag vet väldigt lita om vad andra gör. men jag tog fram en matris till rättningen av ett prov och min närmaste kollega använde den också.

tyvärr kan man inte utnyttja verktygets fulla potential om man inte kör det ofta och i många olika sammanhang med eleverna. gör man det till hälften blir eleverna onödigt förvirrade. använder ni dem fullt ut, så att eleverna rättar själva, gör egna matriser osv?

 
At 20 februari, 2006, Anonymous Anonym said...

Bedömningsmallarna används främst i matematik, svenska, engelska och moderna språk. I SO och NO ser det lite annorlunda ut, men min förhoppning är att det blir ngt liknande även där. Eleverna gör inte egna matriser (om jag nu förstod din fråga rätt), men rättar åtminstone delvis själv sina arbeten, främst i matematik. Men som jag skrev tidigare, tycker vi behöver utveckla dessa rätt mycket och använda dem konsekvent i samtliga ämnen.

Tycker också att du ska fortsätta utvecklas din idé. Är imponerad över din kreativitet.

 
At 10 april, 2006, Anonymous Anonym said...

Hej!
Jag är lärarstudent i Falun som snart är färdig med utbildningen. Kunde inte låta bli att skriva några rader till detta intressanta ämne.
Jag kom i kontakt med bedömningsmatriserna under min vfu-period och använde dem till ett prov och en inlämningsuppgift jag hade med eleverna i matematik. Det gick bra och eleverna fick också kryssa i vart de själva tyckte att de befann sig.
Nu har jag tänkt mig att skriva mitt examensarbete om bedömningsmatriser och skulle gärna veta om ni har några idéer eller frågor i området som ni är intresserade av samt om ni har tips till bra litteratur på området.
Själv har jag tänkt mig att forska kring frågan om bedömningsmatriser är ett bra redskap för att bedöma var eleven befinner sig i förhållande till kursplanens mål? Samt om det är ett bra redskap för eleven att själv veta var denne befinner sig i förhållande till kursplanens mål och betygskriterier?
Själva arbetet är bara på 10p och kommer inte att bli allt för stort för att kunna forska och (förhoppningsvis) besvara alla frågor och funderingar. Men tar gärna emot funderingar och tips.

mvh

Alejandro Muñoz
Lärarstudent vid Högskolan Dalarna
mail: h01@du.se

 
At 10 april, 2006, Anonymous Anonym said...

Skrev självklart fel mail i föregående kommentar.
Den rätta är:
h01alemu@du.se

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com