torsdag, april 20, 2006

ordningsstipendier

min skola delar ut stipendier till elever med fina studieresultat som förebild för andra. detta tolkas som att endast elever som uppför sig väl kommer ifråga. en uppstudsig, fräck eller slarvig elev kan vara hur duktig som helst men inte få något stipendium. det är väl i sin ordning kan man tycka. skönt att äntligen få sätta åt de jäklarna? nej! det tycker inte jag. enligt min mening bör man försöka följa läroplanens intentioner även här. och då värderar vi kunskaper - inte ordning och uppförande.

stipendier med underliggande krav på ordning leder till godtycke. det ger signaler om att det ändå inte är någon idé för dem som handlat i onåd. det skrämmer kritikere till tystnad. det motverkar tankarna om elevinflytande om det finns en hemlig agenda. det finns många argument mot detta förfarande.

men kollegornas argument för att bara premiera de ordningssamma är också starkt. om inte skulle man sända helt fel signaler. om man kan bete sig illa och ändå få ett stipendium, då finns det ingen anledning att skärpa sig. jag håller med om att problemet finns. det är svårt att förklara detta för eleverna. men det är ett pedagogiskt problem. inget annat.

2 Comments:

At 26 april, 2006, Blogger Fredrik Svensson said...

Jepp...mynten har ofta två sidor, men ett bra mynt (vissa) kan med rätt förutsättningar ställas på kortsidan om man koncentrerar sig :-)

 
At 07 maj, 2006, Blogger Håkan Elderstig said...

vi vet ju var vi har varandra. jag tycker du tar för lätt på styrdokumenten och uppdraget ibland. men jag respekterar dina åsikter och tycker definitivt att det behövs många av din sort i skolan.

jag har aldrig set en knarkpåverkad elev. kanske har jag inte stött på några där det gått att se eller så är jag blind för detta. vad vet jag. jag vet att jag känner mina elever rätt väl i alla fall.

visst är det en samhällelig fråga och visst är det allvarligt. det är därför jag skrev om det.

dete konstiga är att jag fått så få kommentarer om detta på bloggen och ännu underligare är det att det blev noll diskussion i kollegiet. jag tror inte ens att de förstod vad jag pratade om.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com