torsdag, februari 02, 2006

organisk kemi 2

jag skickade följande frågor till skolverket.
1. Kan man, på en skola, ha lokala uppnåendemål som ligger utanför vad som krävs i de nationella styrdokumenten? Ett exempel är lokala mål för organisk kemi, trots att där saknas sådana uppnåendemål i nationella kursplanen för kemi.
2 Antaget att man kan ha sådan mål, som beskrivs ovan, för undervisningen. Kan man hålla inne med godkäntbetyget för elever som inte nått detta mål?

och fick detta svar:
De nationella kursplanerna bör tolkas och utvecklas lokalt på ett sådant sätt att det klargörs vad undervisningen ska innehålla och hur den ska utformas för att leda mot de nationellt fastställda målen. I den lokala kursplanen handlar det om att konkretisera målen och välja stoff som inte anges på den nationella nivån. De lokala kursplanerna kan således ha ett mer detaljerat innehåll än de nationella kursplanerna. De får dock inte strida mot de nationella målen. Du kan läsa mer om detta i Skolverket allmänna råd om likvärdig bedömning och betygssättning. De lokala kursplanerna får inte ställa högre krav på eleverna än vad som framgår av de nationella kursplanerna. Således är de nationellt fastställda betygskriterierna tillämpliga även efter en lokal bearbetning av kursplanerna.

jag har bett om ett förtydligande (att de svarar ja eller nej) på mina frågor enär jag fortfarande undrar.

2 Comments:

At 05 februari, 2006, Blogger Håkan Elderstig said...

varje gång jag läser svaret får jag en känsla av att jag borde förstå vad de menar fast jag inte gör det. jag skulle tro att början på svaret är klippt ur någon av skolverkets skrifter. så, visst känner man igen sig från liknade situationer. men blir det inte lika dant om man ringer? hur som helst vill jag ha ett svar i elektronisk form så att jag kan blogga det och så att jag kan använda det om frågan kommer upp igen någon gång i skolan och då är det bra att ha eliminerat risken att man minns fel.

jag hoppas att de nu tänker till eller skickar svaret vidare till någon som kan det bättre...

 
At 06 februari, 2006, Anonymous Anonym said...

Visst är det ett standardsvar skrivet för de som har i uppdrag att besvara mail från undrande lärare. Tycker precis som du: att jag borde förstå vad de menar, men det är så förbannat luddigt. De behöver konkretisera sina svar med ett belysande exempel.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com