onsdag, oktober 10, 2007

par-undervisning

jag träffade nyligen en framgångsrik programmerare som berättade om hur han jobbar. han par-programmerar! trots att han har tjugo års yrkeserfarenhet samarbetar han nära med en kollega. de sitter vid en skärm och har varsitt tangentbord och varsinn mus. de skriver koden gemensamt. om de jobbade på varsitt håll skulle de kunna producera dubbelt så mycket kod. men det är mer lönsamt att de jobbar ihop för då blir kvaliteten så mycket bättre. om de var för sig löser 90% av alla problem löser de 99% tillsammans, rent statistiskt. det är värt att tänka på.
själv har jag undervisat en liten undervisningsgrupp på så vis att vi var två lärare i klassummet mest hela tiden. det var fantastiskt! om man tog barnens lärande på allvar borde man alltid ha två pedagoger i varje klassrum.

Etiketter:

2 Comments:

At 21 april, 2008, Blogger Unknown said...

Hej! Har precis hittat hit - och jag håller helt och fullt med dig!
Är lärarstudent och när jag är ute på VFU blir det väldigt tydligt vad mycket mer man kan göra (läs: vad många fler elever man når) när man är två i klassrummet!
Hoppas det är OK att jag länkar till dig, exemplet om 2 programmerare blev relevant för mig även personligen (som student), så det "lånar" jag!
/Janis

 
At 23 maj, 2008, Anonymous Anonym said...

Tjena jag snusar Skruff stark för att jag är biff / Fredrik Widén

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com