onsdag, juni 13, 2007

fast igen

igår skrev jag på för den skola där jag varit vikarie ett tag. det blir ett nytt arbetslag och det känns uppfriskande. de har en mer samstämmig pedagogisk grundsyn och de tycker ungefär som jag. det är inte så att jag har brytt mig alltför mycket om vad andra tycker om mitt sätt att undervisa, vikarie som jag var, men att jag nu blivit en i gänget känns som en bekräftelse på att andra tycker det är bra. och det känns himla roligt. trodde inte att jag skulle bry mig så mycket, men bekräftelse är viktigare än man tror.

så nu inleds en period av stabilitet. min första anställning varade precis tio år. sedan startade jag företag, konsultade och vikarierade under tio års tid. och nu är jag fast anstäld igen, kanske för en ny tioårsperiod.

eller inte - idag var sista dagen i skolan, rektor informerade om de eventuella planerna på att ombilda till friskola. det hela verkar skumt. han duckar alla frågor om ägande och makt. vi omformulerade frågorna för att få konkreta svar, men icke. så slutsatsen blir att makt och ägande hamnar helt i ledningsgruppen. så tycker inte jag att man ska göra. jag tror dessutom att det skulle löna sig att bjuda in personalen, många företag har insett detta. blir det så har väcker det en enorm massa frågor som jag inte går in på nu eftersom vi vet så litet. men jag tar upp detta här eftersom det kanske är finns fler skolor där liknade saker pågår. personalen träffas inte på två månader men när vi gör det kommer jag att ha tagit reda på mer om detta.

3 Comments:

At 09 maj, 2009, Anonymous Anonym said...

hej håkan
ett intressant inlägg om ett mycket viktigt ämne.
nuförtiden glömmer folk det viktiga i skolan. jag följer din blogg med stort intresse :) kramar och pussar en hemlig beundrare

 
At 09 maj, 2009, Anonymous Anonym said...

De här va sämst , GÅ HEM!!!!!

 
At 09 maj, 2009, Anonymous Anonym said...

jag ääälskar din blogg! såå bra!

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com