onsdag, juni 06, 2007

arbetsmarknaden för lärare

när jag för ett och ett halvt år sedan sökte det vikariat som jag har nu gick det lätt. jag blev kallad till intervju på snart sagt varje ansökan jag gjorde. nu i maj sökte jag fyra jobb och kom på intervju på ett! arbetsmarknaden har nog blivit sämre för ma/no-lärare. till vissd el beror min upplevda skillnad på att jag sökte jobb under hösten förra gången och då fanns det inte så många tills vidaretjänster men nu sökte jag bara bra tills vidarejobb.

men eftersom jag tycker att jag borde vara attraktiv på arbetsmarkanden, har en bra cv osv blev jag bekymrad över att utfallet var så dåligt på mina ansökningar så jag ringde och kollade vad som hänt. en av skolorna hade fått massor av ansökningar. de sorterade bort alla obehöriga och kategoriserade resten som behöriga med minus respektive behöriga med plus. min ansökan hörde till den senare kategorin, vilket kändes bra, men där fanns även 13 andra bra ansökningar. fyra kallades på intervju och där var inte jag med. man kan säga att slumpen avgjorde och jag hade ingen tur just då. 4/14 chans på en intervju. det är 29 %. 1/4 av de intervjuade får jobbet. 25% av 29% är 7%. Om det är sju procents chans att få jobb på en ansökan så bör man söka omkring 14 jobb för att få ett.

3 Comments:

At 06 juni, 2007, Anonymous Anonym said...

Är du intresserad av ett jobb? I så fall: vad har du för e-postadress, jag kanske kan hjälpa dig.

 
At 06 juni, 2007, Blogger Håkan Elderstig said...

skriv till hakan@vokativ.com, jag är nyfiken. jag har faktiskt haft mina funderingar åt kunskapsskolan.
PS. bara det faktum att bloggandet leder till jobbdiskussioner är kul.

 
At 06 juni, 2007, Anonymous Anonym said...

Har skickat mail till dig. Resten är upp till dig. Lycka till. :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com