söndag, mars 11, 2007

trubbigt verktyg för elevomdömen

jag har ägnat veckans lediga tid åt podb, projekt och omdömesdatabasen, som vi använder för att skriva in omdömen inför utvecklingssamtalen. jag och en kollega beslöt at gå emot ordningen och registrera no-ämnena under no och inte under respektive ämne (helst skulle jag vilja sätta betyg i no och inte i bi, ke, fy, men så gör vi inte på min skola). vi skriver alltså fortfarande om de tre no-ämnena men vi gör det i ett och samma podb-formulär. vi sparar en massa klick och väntetid på det.
jag har skrivit det förut; jag gillar ikt och tror på utvecklingen i skolan, det kommer att bli bra så småningom men just nu är det enormt klumpigt, segt och halvfärdigt. dessa barnsjukdomar kommer naturligtvis att drabba digitala portfolios när man inför det med databasstöd eller på någon färdig kommunikationsplattform som exempelvis Rexnet.
en stilla undran - varför är det inte fler som skäller på de dåliga ikt-systemen vi har i skolan? somliga lärare är kanske nya inom ikt och har inte så mycket att jämföra med. jag misstänker att systemen får dessa användare att tappa självförtroende fast det är systemen som är kass inte användarna.
en annan grupp användare är de som vet att det är dåligt men tänker att det är för att det är i skolan, att det är brist på pengar och så vidare. denna grupp kan inte vara så liten som det verkar att döma av deras relativa tystnad. är det politiskt inkorrekt att kritisera ikt i skolan? det finns en fara i detta - en stor fara. utvecklarna behöver feedback för att bli bättre. beslutsfattarna behöver veta om en satsning är på väg att misslyckas. alla som har dåligt självförtroende måste få veta att systemen är dåliga. en cynisk tanke är att många i skolan har en strategi att vänta ut nymodigheterna för att de flesta satsningar ändå rinner ut i sanden (på grund av dåligt ledarskap?). den här metoden att tiga ihjäl förändringsprojekten tycker jag mig ha sett på andra områden också, typ lpo94.

BlogRankers.com