måndag, mars 26, 2007

it-industrin på offensiven i skolan igen

jag har just deltagit i en tretimmars kurs på ActivBoard, det nya undervisningsverktyget som numera finns i mitt klassrum. jag har ju prövat det själv och är på sätt och vis förtjust. jag gillar it och detta hjälper mig i undervisningen samtidigt som jag känner mig smickrad och upplivad över att någon utvecklar ny teknik för skolan och att rektor satsar hela 15 000 kr (eller vad det nu kostat) på mitt klassrum.

under kursen fick jag se ett par miljoner finesser med programmet och det är verkligen häftigt, jag vill absolut lära mig mer. men mot slutet kom skepsisen krypande. varför talas det inget om den pedagogiska nyttan. det har hänt förr att it-industrin uppfinner saker som ska revolutionera undervisningen, men det gav inga förbättrade resultat. samma sak är det nu. ActivBoard, SmartBoard och vad de nu heter är mest bara traditionell förmedlingspedagogik i snyggare förpackning. hur får man in det sociokulturella perspektivet eller dialogperspektivet? det kan finnas vissa möjligheter men jag tror att nyttan mest handlar om att göra den katederundervisning som trots allt bedrivs litet mer spännande.

jag ska lära mig allt jag kan om tekniken för att kunna bedöma dess möjligheter bättre men jag tror att man får söka utveckla nya former för lärande på annat håll.

BlogRankers.com