torsdag, december 10, 2009

datorn som miniräknare

det finns många berättelser om hur man med framgång kan få eleverna att göra de mest fantastiska saker i datorn. förra året gjorde mina sexor hela statistikprovet i Excel.

i år hade vi emellertid prov på två kapitel, geometri och statisktik. med ett krånglande nätverk i bakhuvudet beslöt jag att det blott var tillåtet att använda datorn under provet. man fick använda den men man måste inte. det är en viss skillnad.

alla elever gjorde det mesta av provet för hand. fler än hälften hade datorns miniräknare igång, de andra använde mobilen eller i enstaka fall en vanlig miniräknare. runt tio procent av eleverna ritade diagram i kalkylprogrammet. dessa printade vi ut och bifogade provet. en elev använde en formel i kalkylarket för att lösa en uppgift och det blev en spännande lösning.

jag hade visat några elever summafunktionen och hur man skriver in en / och antalet värden så att man kan räkna ut medelvärdet. sista uppgiften i provet handlade om att räkna ut sista värdet i en serie data där man även visste medelvärdet.

en typisk lösning är att multiplicera medelvärdet med antalet värden och sedan subtrahera de kända värdena. då fås det okända värdet.

Somliga elever prövar sig fram genom att testa ett värde i taget och når så småningom fram till det tal som ger det rätta medelvärdet. en svaghet med detta sätt att räkna är att man måste knappa mycket på miniräknaren. resultaten på vägen mot lösningen innehåller många decimaler vilket avskräcker. ett annat stort problem är risken att man slår fel på miniräknaren och tappar bort sig.

eleven i min grupp skrev in de kända medelvärdena i kalkylarket, lade till sin gissning för det okända värdet, tryckte på summatecknet, / och en sjua ty det var sju värden. sedan var det lätt att gissa på olika värden tills medeltalet blev rätt. ett enkelt sätt att lösa uppgiften! även ett elegant sätt att lösa uppgiften eftersom det är så enkelt.

se uppgiften här, utvecklad till en övning

BlogRankers.com