fredag, oktober 30, 2009

lite it i nya kursplanen i matematik

det är remissrunda två för de nya kursplanerna för grundskolan. planerna ser bra ut men i mitt tycke är det inte mycket skrivet om it i dem.

om man inte ser it som något så naturligt i skolan att man inte behöver nämna det specifikt så finns det skäl att fundera och föreslå förbättringar. it nämns nästan inte alls. låt oss ta kursplanen i matematik som exempel:

unde rubriken syfte finns följande text i sista stycket:
Undervisningen syftar vidare till att utveckla elevens kunskaper om hur informations- och digital teknik kan användas i matematiska sammanhang och för att utveckla matematiskt kunnande. Genom undervisningen ska eleven utveckla tilltro till sin förmåga att lära sig matematik och därigenom med självklarhet kunna använda matematik i nya framtida sammanhang.
Inte världesn mest hippa kanske. digital teknik... hur ska it användas för elevens lärande? Det undrar jag.

sen kommer ett längre avsnitt med konkreta beskrivningar av det centrala innehållet i år 1-3, 4-6 och 7-9. Det verkar inte som att de yngre eleverna förväntas använda datorer. i år 4-6 är detta vad som kommer närmast it:
Hur olika metoder så som överslagsräkning, huvudräkning, skriftliga metoder och miniräknare används i olika situationer relevanta för elevens vardag och i arbete med andra ämnen.

i år 7-9 kommer man så här långt med beskrivningen av hur it kommer in i matteundervisningen:
Hur olika metoder så som överslagsräkning, huvudräkning, skriftliga metoder och digitala verktyg används vid beräkningar i olika situationer relevanta för elevens vardag, och i arbete med andra ämnen.
ganska svagt det med.

jag är besviken.

BlogRankers.com