fredag, mars 02, 2007

friskola - varför inte?

min skola ska visst bli friskola, eller inte, men en ansökan kommer att skickas in utifall att. det hela handlar mest om att ha frihet att räkna på vad som lönar sig bäst efter att stockholms skolor överförts från stadsdelarna till utbildningsförvaltningen. i bromma går visst alla kommunala rektorer i liknande tankar och förmodligen ser det lika dant ut i hela stockholm.

förr bildade man friskola utifrån något av eller båda skälen:
- politisk övertygelse om att privatisreing är bra
- en pedagogisk idé och drivkraften att realisera denna

men nu handlar det bara om att få ekonomin att gå ihop. man säger att det är för elevernas bästa men talar tystare om vem som ska få kontrollen över bolaget som driver skolan och vem som ska få eventuell vinst. hur går det till om en rektor bildar friskola, vad har lärarna att säga till om? hur vet man vad priset är på en kommunal skola, för den måste ju kosta något?

det finns tusentals frågor och som vanligt lanserades denna kanonnyhet en torsdagseftermiddag i en sent aviserad obetitlad extrainfo.

1 Comments:

At 11 mars, 2007, Anonymous Anonym said...

Jobbade tio år på friskola, men är nu kommunanställd. Jag gillar friskoleidén. Man få lägga manken till för att skolan ska vara bra. Måste förklara varför man jobbar som man gör. På fiskolan var elevunderlaget mycket mer varierat, än vad det är på den skola i villaområdet där jag nu har min tjänst. Ja, det finns för- och nackdelar, men jag tycker det är spännande.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com