torsdag, juni 08, 2006

efter midnatt och försent att skriva in betygen...

... men jag hann i god tid. var färdig kl 19. men myndighetsutövandet är inte över än. det går att göra ändringar i efterhand. och våndan har inte släppt.

faktum är att det inte alls känns bra. när jag var nyare i yrket gick det lättare. ju mer man vet desto svårare blir det.

min föregångare satte högre betyg (i höstas) än vad jag tänkte sätta nu. i några fall har jag justerat upp min bedömning och i några fall har jag sänkt betyget. var ligger rätt nivå? om jag sänker betygen betyder det att han har gjort fel. om jag anpassar mina betyg så hade jag fel. för inte kan väl eleverna ha blivit sämre?

kan elever uppfylla kriterier för de högre betygen och sedan inte göra det? de kanske, just för tillfället, inte uppvisar de kvaliteter de har även om kvaliteterna finns där ändå? kan vg- och mvg-kvaliteter försvinna?

stoff kan man glömma. deet gör vi alla. och i så fall ska inte betyget ner säger skolverket. men de tar inte upp detta med processkunskaper eller kvaliteter, kan sådana försvinna?

jag vet att många skolor bockar av mål och kriterier efter hand och ser det som avslutade kapitel. på min skola säger ledningen att vi ska sänka om eleven försämrar sina resultat. det tycker jag tyder på en förlegad kunskapssyn, där stoffet är i fokus. de säger sig ha stöd i styrdokumenten men min arbetslagsledare minns inte var det stod. som vanligt har vi inte tid att diskutera sådant ordentlit. jag hoppas vi hinner med det efter avslutningen, men då har eleverna redan fått betygen.

BlogRankers.com