tisdag, juni 06, 2006

betygshets

jag har en klass kvar att rätta i det det allmänna provet. betygen ska vara inskrivna och klara på onsdag kl 23.59. det är tight med tid men det går. vi har gjort tre andra stora prov under terminen så bedömningsunderlaget är gott.

nu låter det som om jag är en förespråkare av många prov, men så är det inte. det råkar bara vara så att man tycker mycket om prov på skolan där jag jobbar. eftersom jag är ny denna termin har jag valt att göra som den andra parallella klassen gör. av någon slags rättvisskäl men framför allt för att det förenklar för mig. jag är inte den som ändrar allt från första stund. det gäller att ta reda på vad man har innan man börjar ändra. men nu kan det vara dags att utvärdera.

med många prov minskar möjligheterna att bedöma eleverna under lektionerna. eleverna är för upptagna av att plugga till proven. om jag föreslår en laboration tycker de att det stjäl tid från provpluggandet. om jag vill diskutera något intressant som bara råkar komma upp tycker eleverna att det är ineffektivt. proven bidrar alltså till ett mindre varierat lärande. detta bör förändras inför hösten. men med små steg så att eleverna fortfarande kan känna sig trygga.
det allmänna provet som vi haft visar också att eleverna glömt mycket. så är det förstås alltid men hos en del elever är det ganska allvarligt. man kan tänka sig att många elever mest pluggat inför provet och inte lärt på lång sikt eller verkligen förstått det de jobbat med. det är i så fall allvarligt.

eleverna är särskilt dålig på problemlösning. detta kräver ständig träning, diskussioner, skriftliga inlämningsuppgifter, mm. men sådant får inte riktigt plats i provhetsen.
det finns en parallell klass som har lyckats bra under dessa omständigheter. varför? samma lärare under flera år. samt den lärare som förespråkar proven. det kan vara farligt att bara kopiera en undervisningsstil. till höste måste jag ta en diskussion med kollegorna om hur vi ska lägga upp det.

BlogRankers.com