tisdag, november 29, 2005

populär sälutbildning

den särskilda lärarutbildning, säl, som jag har gått är populär hos kommunerna berättar dn. under försöksperioden har 5000 personer nått lärarbehörighet. de flesta av dem var obehöriga som kompletterat tidigare utbildningar. andra har kompletterat sina lärarutbildningar.

min erfarenhet av utbildningen är att det gav mycket att plugga samtidigt som jag jobbade. det var lätta att omsätta de nya kunskaperna i praktiken. det gick fort att testa vad som funkade för mig. jag tror att jag präglades av en kultur där reflektion och ständigt lärande är en viktig del.

sedan hör det till saken att jag aldrig hade gett mig in på en traditinell lärarutbildning med allt vad det innebär av studielån och blodpudding. det funkar inte med familj, jag kanske är för gammal för det och jag har ju redan en examen.

det livslånga lärandet är inte bra en floskel - i säl-utbildningen pågår det. låt sälfärsöket bli permanent.

BlogRankers.com