måndag, oktober 03, 2005

många lärare struntar i läroplanen

om man hårddrar det kan man faktiskt säga så efter att ha läst mitt x-jobb.

Några av mina slutsatser var:
"Många av lärarna tycks dock inte alls påverkas av styrdokumenten, kollegorna eller eleverna, vilket kan betecknas som anmärkningsvärt. ... Det märks även tydligt att de äldre lärarna bygger sin planering på gammal erfarenhet. Merparten av lärarna var påtvingat individualiserade. Man kan därför tala om en individualistisk undervisningskultur i Hargreaves' och Lorties mening.
Den påtvingade individualismen kan vara tecken på problem i systemet. Flera av undersökningens lärare vill samarbeta mera men menar att arbetsformerna inte stödjer detta. Några upplever sig också sakna stöd från ledningen för detta."


jag skrev det under hösten 2004 som avslutning på mina tudier vid lärarhögskolan i stockholm. ämnet valde jag av ungefär samma orsaker som jag startade denna blogg. läs det! länk till examensarbetet finns till höger.

i min studie har jag undersökt förhållandena på en skola. det behöver inte vara lika dant över allt, men jag misstänker att det är så illa på många skolor. vad tycker ni som läser detta? kommentera gärna!

BlogRankers.com