torsdag, augusti 11, 2005

Håna Bush?

SvD hånar president Bush i en artikel idag. Bush har gått den kristna högern till mötes i frågan om evolutionen. Visst kan jag hålla med om att USA riskerar att framstå som löjliga när de lyssnar till kreationisternas argument. Jag har själv Darwins teorier som grund för min tro om människans ursprung. Jag är naturvetare och har en sådan grundsyn. Men det innebär inte att jag undervisar om att detta är den enda sanningen. Det vore att trampa många på tårna. Det vore inte att ta elevernas förförståelse på allvar. För det är faktiskt så att många elever tror att Gud skapade människan innerst inne. De kanske vet att de inte kan säga det men det har en sådan tro i botten. Det här illustrerar skillnaden mellan att undervisa om den naturvetenskapliga produkten och processen. Produkten av den naturvetenskapliga forskningen är Darwins teorier som vi naturvetare anser svåra att motbevisa. Kreationisterna utnyttjar möjligheten att utsätta dessa teorier för ytterligare prövning. Det är vad den naturvetenskapliga processen handlar om. Det är grunden för det naturvetenskapliga arbetssättet. Det vill jag undervisa om. Jag vill att mina elever ska kunna argumentera för och emot. Och så står det också i
kursplanen att vi ska undervisa.

BlogRankers.com