torsdag, september 15, 2005

den tillbakadragna rapporten

i vintras blev skolminister baylan prickad för sin inblandning i tillbakadragandet av en kontroversiell rapport från skolverket. rapporten har nu kommit ut igen, något omarbetad, men slutsatserna består. i korthet handlar det om två saker: friskolor och kommuner med många friskolor har bättre resultat samt att det inte går att påvisa att lärarutbildning har någon betydelse för resultatet.
folkpartiets jan björklund är naturligtvis på hugget. läs mer på dn.se
jag har läst sammanfattningen av rapporten och tycker att politikerna drar för stora växlar på rapporten. där är fullt av brasklappar som det alltid är i forskningsrapporter. att friskolor är bättre kan, enligt rapporten, bero på att de skummar grädden av mjölken, dvs får ett bättre elevunderlag än de kommunala grannskolorna. det lår väl inte så konstigt. har vi inte alla den känslan. den andra brasklappen handlar om att rapportens slutsatser grundar sig på betyg. det kan finnas skillnader mellan olika lärares tolkningar av målen. jag skulle vilja säga att det finns stora skillnader i skolors tolkningar av målen och att det leder till att betygen för en likvärdig prestation är högre på vissa skolor. det ligger nära till hands att misstänka att friskolor tenderar att sätta högre betyg för att det får dem att framstå som bättre. det är förstås att sticka ut hakan och jag vill absolut inte påstå detta. jag säger bara att det skulle kunna vara så.
slutligen så påvisas inte i rapporten att pedagogisk utbildning har någon betydelse. detta är för vagt beskrivet i sammanfattningen så jag måste nog läsa mer innan jag kommenterar detta. läs mer själva i rapporten!

3 Comments:

At 17 september, 2005, Anonymous Anonym said...

Det går att misstänka att friskolor helt generellt sätter högre betyg än vad eleverna "förtjänat". Det kom en doktorsavhandling på området från Umeå universitet i våras vill jag minnas. Men det ska verkligen betraktas som en misstanke och något som bör undersökas närmare, om jag fattade vad som skrevs om avhandlingen rätt. (jag har inte läst den själv)

Men något som jag verkligen undrar om är betygsättandet i relation till lärarutbildningen. Jag har en ogrundad misstanke om att outbildade lärare kan tänkas sätta högre betyg än vad de borde. Om det vore så skulle det förklara en del resultat. Inte för att jag håller för självklart att utbildade lärare alltid är bättre än utbildade, men det finns en hel del forskning som stöder den saken, och som till skillnad från denna inte stöder sig på lärararens utvärdering av sitt eget jobb, dvs. betysättandet.

Mekanismer man skulle kunna tänka sig är att mer osäkerhet i betygssättandet driver upp betygen på hellre fria än fälla basis och att lojaliteten mot systemet skulle kunna vara lägre.

 
At 18 september, 2005, Blogger Håkan Elderstig said...

jag håller helt med om vad du skriver. jag kan tänka mig ytterligare en orsak till variationer i betygsättningen. det är hur väl man följer styrdokumenten på olika skolor. min erfarenhet är att det finns alldeles för många lärare som undervisar efter och sätter betyg efter någon gammal läroplan. detta hoppas jag kunna återkomma till inom kort.

kan du förresten tipsa om var man kan läsa uppsatsen du nämner?

 
At 22 september, 2005, Anonymous Anonym said...

Adressen som följer lär vara avhandlingen i pdf-format.

http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-492-2__fulltext.pdf

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com