tisdag, november 01, 2005

stickprov i 785 sidor

kan man göra mer än snabba stickprov när man ska granska ett dokument som skollagsförslaget. jag letade rätt på paragrafen om mobiltelefoner och sen läste jag litet vidare och hittade ett intressant stycke två paragrafer längre ned. men jag har skrollat åtskilliga sidor till utan att hitta något intressant.

det finns säkert mer att debattera. men det är inte särskilt lätt att få överblick över förslaget. dokumentet är på 785 sidor. det tar åtskillig tid bara att läsa igenom innehållsförteckningen.

jag har hinner inte plöja igenom ett så digert material. och är det inte lika ogenomträngligt för de flesta som läser det. vilka politiker orkar ta ställning till detta? vilka orkar komma med genomtänkta remissvar? faran är att denna diskussion endast berör den närmaste kretsen av byråkrater. skolan är så viktig att debatten måste engagera fler än så. annars blir det så ytligt som jag har skällt politikerna för tidigare. är det inte ett problem för demokratin att beslutsunderlagen är så svårgenomträngliga?

BlogRankers.com