torsdag, oktober 13, 2005

budgetpropositionen och skolan

jag skulle gärna skriva om det fruktansvärda som hänt i Lerum. ju mer jag läser och ser på tv desto fler frågor dyker upp. det är angeläget att försöka lära så mycket som möjligt ur en händelse som denna.

men detta ligger utanför syftet med min blogg. jag vill istället skriva om budgetpropositionen som kom i september. där talas det nämligen om reformering av grundskolans styrdokument och det hör till kärnan för vad jag vill blogga. den som vill fler allmänna nyheter rekommenderas skolporten.se.

så här står det i Budgetpropositionen för 2006, Utgiftsområde 16: Utbildning och universitetsforskning, sidan 63.

"Översyn av skolans mål-, resultat- och uppföljningssystem Skolverket har i uppdrag att senast den 1 november 2005 redovisa bland annat förslag till justeringar i de kursplaner för grundskolan som gäller de ämnen, där brister i elevernas kunskaper kunnat konstateras, i syfte att öka elevernas måluppfyllelse (U2005/3844/S).
/.../
Mot bakgrund av ovanstående avser regeringen ta initiativ till en bred översyn av hur nuvarande mål- och uppföljningssystem med målnivåer och nationella prov kan stärkas och utvecklas för att bibehålla kvaliteten i utbildningen. I detta sammanhang kommer även kursplanerna för grundskolan att behöva ses över. Viktigt i sammanhanget är också att översynen görs utifrån ett jämställdhetsperspektiv."

regeringen vill alltså ändra styrdokumenten så att fler elever kan nå godkänt. vad innebär formuleringarna bred översyn och ses över? handlar det bara om smärre förändringar eller en helt nya kursplaner?

och när ska detta ske? är budgeten tagen? nej! en proposition är regeringens förslag till riksdagen. just nu pågår förhandlingar med stödpartierna. i november - december fattas beslut.

närmast kommer jag att försöka ta reda på hur skolverkets förslag till förändringar kommer att se ut.

BlogRankers.com