tisdag, november 01, 2005

Skolverket korrigerar sig självt

skolverket tar, i en ny rapport, avstånd från sina tidigare påståenden att det inte går att påvisa att lärarutbildning har någon betydelse för resultatet. i dagens pressmeddelande skriver man att:
resultatet av Skolverkets inspektion 2004 visar på en större spridning i kvaliteten i det pedagogiska arbetet i kommuner med låg andel lärare med pedagogisk utbildning.

skolverkets slutsatser är klent underbyggda. (sid 117)
En analys har gjorts om bakgrundsfaktorer som elevernas kön, utländska bakgrund och utbildningsnivå hos föräldrarna har haft betydelse för skillnaderna i kunskapsresultaten. Slutsatsen är att skillnaderna kvarstår även efter det att hänsyn tagits till relevanta bakgrundsfaktorer.

jag tror att bakgrundsfaktorerna spelar större roll än vad skolverket vill låtsas om. på sidan 113 skriver de så här:
Analys av registerdata visar att det finns en viss samvariation mellan kommunstrukturella faktorer och andelen lärare med pedagogisk utbildning.

det är min fetning av ordet viss. resultaten kan tolkas hur som helst men skolverket väljer att tolka dem på detta politiskt korrekta sätt. dvs man vill hålla sig väl med lärarfacken och sossarna.

hela rapporten finns på Skolverkets lägesbedömning 2005

jag skrev tidigare om den tillbakadragna rapporten. bl a här

BlogRankers.com