tisdag, augusti 09, 2005

Vem är jag?

Jag har en fru, två söner och tre engelska settrar. Vi bor i Gröndal utanför Stockholm. Jag har jobbat som lärare sedan 2001. Mesta tiden som obehörig lärare. I våras blev jag behörig lärare genom en SÄL/SLP-utbildning som skedde parallellt med arbetet och innehöll pedagogik och didaktik som kompletterade min tidigare civilingenjörsexamen. Min lärarexamen gäller ämnena matematik, fysik och teknik. Just nu är jag pappaledig.

Det finns något ovanligt i mitt förhållningssätt till skolvärlden. Jag har ofta intagit extrema hållningar i livet samtidigt som jag gett mig hän i det jag gjort. Så har det varit politiskt, som rollspelare, som veteranbåtsägare, inom mikromekaniken, i internetboomen, osv. Detta extrema har tonats ned med åren men märkligt nog befinner jag mig nu i en sådan situation igen fast jag tycker att jag borde vara en i mängden. Det är nämligen så att jag "tror" på läroplanen och det gör mig extrem. Trots att det borde vara en självklarhet att lärare följer läroplanen. Men så är det inte. Vi som gillar läroplanen verkar vara i minoritet. OK, alla måste inte älska läroplanen. Det finns många gångbara förhållningssätt. Man kan följa den motvilligt, man kan göra sitt bästa för att tolka den själv eller man kan lyssna till andra och följa dem. Men man borde inte kunna strunta fullkomligt i den som sker på många håll idag. Därför är det märkligt att jag är extrem när jag följer läroplanen vilket rätteligen borde placera mig i den ideologiska mittfåran.

2 Comments:

At 19 december, 2005, Anonymous Anonym said...

Har sent om sider börjat läsa din blogg och tycker den är både insiktsfull och underhållande. Jag håller fullständigt med dig om läroplanen. Jag gillar den också och jobbar dessutom på en friskola som har, anser iaf jag, kommit långt i arbetet med att omvandla den teoretiska läroplanen till ett konkret verktyg för lärare och elever.

Keep up the good work!

 
At 22 december, 2005, Blogger Håkan Elderstig said...

tack för ditt beröm, det värmer. har själv just upptäckt din blogg och kommer med kommentarer så småningom.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com