lördag, december 05, 2009

digital kompetens i nya läroplanen?

datorn i utbildningen, DIU, samlade ett tjugotal grundskollärare för en workshop i fredags. vårt mål var att skriva in så mycket IT som möjligt i ett svar på tredje remissomgången för de nya kursplanerna. jag jobbade med kursplanerna för fysik och matematik.

efter hand blev det ganska enformigt att skriva in ordet digitalt eller något synonymt i stycke efter stycke. när vi tillsammans gick i genom planen för matematik slog det mig att man borde lyfta upp den digitala kompetensen till ett eget område.

det finns även andra som menar att IT borde ingå i matematiken eftersom
  • dagens IT-samhälle bygger på matematik, men inte på vilken matematik som helst
  • skolan bör lära ut sådan matematik som dagens IT bygger på och använder
  • matematik och IT kan slås ihop till ett ämne: IT-Matematik
citatet ovan är från Claes Johnsons, professor i tillämpad matematik vid KTH, blogg.

hellre än att dutta in ordet digitalt här och där i kursplanen beslöt vi oss alltså för att skriva in digital kompetens som ett eget område jämte aritmetiken, algebran osv.

Sedan spånade vi tillsammans fram åtta punkter i form av stödord som vi tycker kunde ingå i det centrala området digital kompetens. jag har försökt klä punkterna i några fler ord, se nedan.:

Digital kompetens
(förslag till nytt innehåll i kursplanen för grundskolans matematik)

- Interaktivitet. En viktig komponent av problemlösning är att kunna manipulera/ordna symboler. Att testa sig fram är en metod att lösa problem vilken underlättas med datorns hjälp att skapa struktur likaså.

- Kommunikation. Matematik är ett kommunikationsämne. En lösning består av flera pusselbitar. Det gäller att berätta vad man har kommit fram till. Redovisa sina lösningar. Det är viktig medborgarkompetens att kunna kommunicera väl och IT effektiviserar kommunikationen.

- Kreativitet. En väl utvecklad digital kompetens ger en bred repertoar av verktyg för att skapa matematik. information och infallsvinklar från nätet befrämjar kreativiteten.

- Simuleringar och animationer. Datorns möjligheter att visualisera samband och förlopp ger stora möjligheter till ökad matematikförståelse. Det kan utnyttjas både vid lärande och bedömning.

- Kollaborativt lärande. Att lösa problem är ofta ett lagarbete och den enorma repertoar av kommunikationsformer som internet erbjuder innebär ökade möjligheter att samarbeta vid problemlösning.

- Kalkylprogram erbjuder rika möjligheter att hantera och presentera data, simulera, rita grafer, undersöka funktioner, göra budgetar, mm.

- Ritverktyg. Datorn erbjuder större möjligheten skapa snygga bilder, modeller, animeringar, filmer, mm än vad de flesta elever förmår med penna och papper.

- Digitala spel erbjuder oändliga möjligheter att träna logisktt tänkande, öva upp analytiska förmågor, etc.

det har varit tre snabba remissomgångar under hösten men nu dröjer till april 2010 innan skolverkets förslag läggs fram. under den tiden har vi alla möjlighet att diskutera hur man utformar ett förslag om digital kompetens i inom matematikämnet. välkommen att lämna dina synpunker.

2 Comments:

At 10 december, 2009, Anonymous Simon said...

Hejsan. Den här lilla uppsatsen av en av Mathematicas upphovsmän borde kunna ge inspiration i ämnet! Tack för ett bra inlägg.

 
At 10 december, 2009, Anonymous Simon said...

Och här kom urlen!

http://theodoregray.com/BrainRot/

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com